Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Стаття 21 Загальної декларації прав людини, прийнята і проголошена в резолюції 217 A (III) Генеральної Ассамблеї від 10 грудня 1948 року, визначає:
•кожна людина має право брати участь в управлінні своєю країною безпосередньо або через вільно обраних представників;
•кожна людина має право рівного доступу до державної служби у своїй країні;
•воля народу повинна бути основою влади уряду; ця воля має виявлятися у періодичних і нефальсифікованих виборах, які повинні провадитися при загальному і рівному виборчому праві шляхом таємного голосування або ж через інші рівнозначні форми, що забезпечують свободу голосування.
У свою чергу Конституція України закріплює засади уповноважувально-виборчої діяльності народу. Як носій суверенітету та єдине джерело влади в Україні народ здійснює цю владу безпосередньо і через державні органи місцевого самоврядування (ст. 5 Конституції України), а також таку форму здійснення влади народом, як вибори (ст. 69 Конституції України).
Серед проблем організації та проведення виборів актуальними залишаються питання щодо включення до списків виборців. Як визначає стаття 70 Основного Закону, право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцятилітнього віку. Не мають права голосу громадяни, яких судом визнано недієздатними.
З метою забезпечення державного обліку громадян України, які мають право голосу, відповідно до вказаної норми, законодавець визначив правові та організаційні засади «створення і ведення єдиного Державного реєстру виборців в Україні – автоматизованої інформаційно-телекомунікаційної системи, призначеної для зберігання, обробки даних, які містять передбачені цим законом відомості, та користування ними».
Разом з тим, як свідчить практика, вказаний реєстр не в повній мірі забезпечує виборчі дільниці достовірною інформацією, що призводить до позбавлення громадян права голосу.
Законом України «Про вибори Президента України» передбачено, що кожний громадянин України на виборах Президента України має один голос. Виборець може використати свій голос у день голосування тільки на одній виборчій дільниці. Громадяни України безпосередньо обирають Президента України. Ніхто не може бути примушений до участі або до неучасті у виборах.
Для підготовки і проведення голосування формуються попередні списки виборців. Дільнична виборча комісія звичайної виборчої дільниці наступного дня після отримання попереднього списку виборців надає його для загального ознайомлення у приміщенні дільничної виборчої комісії.
Стаття 32 Закону України «Про вибори Президента України» передбачає:
«Дільнична виборча комісія звичайної виборчої дільниці не пізніш як за дванадцять днів до дня виборів надсилає або доставляє в інший спосіб кожному виборцю іменне запрошення, отримане від органу ведення Державного реєстру виборців, яким повідомляє про включення його до попереднього списку виборців відповідної виборчої дільниці, адресу дільничної виборчої комісії, її номер телефону і розпорядок роботи, а також про час і місце голосування. Виборцям, стосовно яких у списку виборців є відмітка про постійну нездатність пересуватися самостійно, одночасно повідомляється, що їм буде надана можливість проголосувати за місцем перебування.
Кожен громадянин має право ознайомитися із списком виборців у приміщенні відповідної дільничної виборчої комісії та перевірити правильність внесених до нього відомостей. Громадянин має право звернутися до відповідної дільничної виборчої комісії або безпосередньо до органу ведення Державного реєстру виборців чи суду за місцезнаходженням виборчої дільниці щодо допущених при складанні попереднього списку виборців неточностей, у тому числі невключення, неправильного включення або виключення із списку виборців його або інших осіб, а також щодо наявності або відсутності відміток про постійну нездатність виборця самостійно пересуватися.
Громадянин особисто подає заяву до дільничної виборчої комісії чи органу ведення Державного реєстру виборців щодо обставин, передбачених частиною третьою цієї статті. У разі, якщо громадянин за станом здоров’я не може особисто подати заяву, дільнична виборча комісія за його зверненням зобов’язана забезпечити прийняття заяви у нього в інший спосіб. До заяви додаються документи (копії документів), які підтверджують зазначені в ній відомості.
Заява, зазначена у частині четвертій цієї статті, може бути подана не пізніш як за п’ять днів до дня виборів і розглядається виборчою комісією протягом одного дня. Заява, подана після зазначеного строку, не розглядається.
За результатом розгляду заяви дільнична виборча комісія приймає рішення про передачу такої заяви до органу ведення Державного реєстру виборців. Рішення виборчої комісії невідкладно разом із заявою виборця та доданими до неї документами (копіями документів) направляється до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців і не пізніше наступного дня після дня його прийняття видається особі, яка подала заяву, а також надсилається особі, якої дане рішення стосується (якщо така особа не є особою, яка подала заяву)».
Орган ведення Державного реєстру виборців забезпечує розгляд заяв виборців та вносить відповідні зміни до персональних даних цього реєстру згідно з чинним законом. Про результати розгляду заяв орган ведення Держреєстру виборців невідкладно повідомляє відповідну дільничну виборчу комісію.
З метою забезпечення участі громадян у виборах Вінницький міський суд звертає увагу на таке:
– адміністративний позов про уточнення списку виборців може бути подано до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України. Суд при розгляді даного адміністративного позову звертається до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців із запитом щодо уточнення відомостей про виборця.
Рішення суду про внесення змін до попереднього списку виборців не пізніш як за п’ять днів до дня голосування подається виборцем до відповідного органу ведення Державного реєстру виборців або до відповідної дільничної виборчої комісії для негайного направлення до такого органу, а пізніше цього строку – до дільничної виборчої комісії.
Внесення змін до уточнених списків виборців на звичайній виборчій дільниці здійснюється головою, заступником голови та секретарем дільничної виборчої комісії. Зміни до уточненого списку виборців на звичайній виборчій дільниці вносяться на підставі рішень суду, окружної виборчої комісії, повідомлення органу ведення Держреєстру виборців щодо усунення включення виборця у списки кілька разів на цій виборчій дільниці, рішення дільничної виборчої комісії.
Зміни до уточненого списку виборців вносяться головою, заступником голови та секретарем дільничної виборчої комісії невідкладно після отримання дільничною виборчою комісією перелічених документів.
Голова, заступник голови та секретар дільничної виборчої комісії в день голосування виправляють неточності та технічні описки в уточненому списку виборців – неправильне написання прізвища, імені, по батькові, дати народження, номера будинку, квартири місця проживання – в разі якщо, незважаючи на такі технічні описки, є зрозумілим, що до списку внесено саме того виборця, який прибув на виборчу дільницю для голосування.
Кодексом адміністративного судочинства України передбачено, що право звернутися з адміністративним позовом про уточнення списку виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе або інших осіб, має кожен, хто має право голосу на відповідних виборах або референдумі.
Адміністративні справи щодо уточнення списку виборців розглядає місцевий загальний суд як адміністративний, за місцем розташування відповідної комісії. Позовна заява про уточнення списку виборців подається до суду без сплати судового збору. Позовну заяву може бути подано не пізніше ніж за два дні до дня голосування.
Суд вирішує адміністративні справи щодо уточнення списку виборців у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за два дні до дня голосування, а якщо позовна заява надійшла за два дні до дня голосування, – невідкладно. Неприбуття на судове засідання осіб, які були повідомлені про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає судовому розгляду.
Постанови адміністративного суду щодо внесення змін у списки виборців виконуються негайно.
З метою вчасної реалізації громадянами законодавчо закріпленого права на участь у виборах, а також забезпечення можливості безпосереднього звернення до суду поряд з використанням альтернативної можливості звернення з цього приводу до виборчих комісій відповідного рівня, Вінницький міський суд Вінницької області розробив проект позовної заяви відповідного змісту, який жителі нашого міста можуть отримати в приміщенні суду або на веб-порталі суду за адресою: www.vnm.vn.court.gov.ua.