Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Про це виданню «Закон і Бізнес» повідомили в прес-службі Омбудсмана.
Визнаючи необхідність проведення люстрації в Україні та враховуючи досвід інших країн, в тому числі і Польщі, Уповноважений звернула увагу на ті недоліки, які містить запропонований Міністерством юстиції спосіб люстрації суддів.
По-перше, Омбудсман зазначила, що законопроект «Про відновлення довіри до судової системи України» містить порушення статті 124 Конституції України, яка забороняє делегування функцій судів іншим органам. Це стосується створення спеціальної комісії з перевірки суддів, яка має повноваження щодо проведення перевірок, за результатами яких звільняються судді.
По-друге, Уповноважений з прав людини підкреслила, що всупереч статтям 6 та 92 Конституції України аналізований законопроект надає Кабінету Міністрів України можливість визначати питання, пов’язані з статусом судді, що може розцінюватись як втручання в організацію діяльності судової влади.
Крім того, Лутковська особливо звернула увагу на статтю 4 законопроекту «Про відновлення довіри до судової системи України», якою передбачається фактично позапроцесуальний перегляд рішень визначеної категорії справ, який не передбачений Конституцією України.
З огляду на зазначені недоліки, Уповноважений застерігає, що звільнення суддів за процедурою, що суперечить положенням Конституції України, вимогам Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та інших міжнародних договорів, призведе до подання звернень до Європейського суду з прав людини, який, як і у справі «Олександр Волков проти України», ухвалить рішення на їхню користь та зобов’яже не лише виплатити їм компенсацію та поновити на посаді, але й вчергове констатуватиме відсутність в Україні незалежної судової гілки влади.
Враховуючи всі наведені недоліки, Уповноважений з прав людини наголосила у своєму експертному висновку на тому, що розроблений проект Закону України «Про відновлення довіри до судової системи України» потребує суттєвого доопрацювання з урахуванням положень Конституції України та міжнародних зобов’язань України. При цьому, враховуючи те, що питання розробки люстраційного законодавства є нагальним та терміновим, було наголошено на тому, що його якість має бути бездоганною, оскільки напряму стосується захисту прав людини.
Лутковська переконана, що є необхідність залучити до підготовки люстраційного законодавства фахівців в галузі нормативної техніки, експертів у сфері конституційного права та в сфері здійснення правосуддя.