Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Положеннями закону «Про внесення змін до деяких законів України (щодо окремих питань судоустрою і статусу суддів)», ухваленого парламентом, дещо змінюється процедура обрання кандидатів на посади суддів безстроково. Тепер подання про обрання суддів безстроково вноситься до ВР головою ВККС. Комітет з питань верховенства права та правосуддя розглядає таке подання та приймає рішення про рекомендування або відмову в рекомендуванні щодо обрання кандидата на посаду суддів безстроково. Внесені зміни під час брифінгу прокоментував журналістам голова ВККС Ігор САМСІН.
— Ігорю Леоновичу, як позначаться на роботі комісії такі зміни?
— В умовах сучасної суспільної та політичної ситуації я, як і будь-який громадянин України, разом з народом. ВККС за весь час своєї роботи діяла в межах повноважень, передбачених Конституцією та законами України. Запевняю, що й у майбутньому ця конституційна вимога буде дотримана нашим органом. Відзначу, що порядок обрання суддів на посади безстроково, передбачений законом «Про судоустрій і статус суддів», у частині повноважень ВККС залишився незмінним.
Не буду зупинятися на змінах до Конституції, адже вони здебільшого стосуються врегулювання політичної кризи. Що ж до змін до закону «Про судоустрій і статус суддів», то ними ми повернулися до порядку призначення суддів безстроково 2004 року. У цю процедуру включається законодавчий орган і один із комітетів ВР, який також фактично буде давати рекомендацію парламенту для обрання суддів. При цьому з процедури не виключаються рішення ВККС.
Тож ми й надалі будемо вибирати такого кандидата, який би зміг неупереджено, незважаючи на будь-який тиск, учиняти законні процесуальні дії.
Знаю, що до комісії будуть запитання, зважаючи на останні події в країні. Уже надійшло понад 100 звернень від громадян щодо дій суддів. Ми їх обговорили, а розглядатиме публічно за участю ЗМІ. Таким чином покажемо, як суддя працював і застосовував принцип верховенства права, й, головне, розкажемо, як мав діяти.
— Яким чином, на вашу думку, повинна бути проведена люстрація?
— Ми можемо створити будь-які комісії, але мусимо проводити перевірки об’єктивно. Хочеш працювати — повинен нести відповідальність. Водночас суддя, який виступатиме перед будь-якою комісією, має бути впевнений у справедливому ставленні до себе. Йому повинні чітко вказати, які конкретні дії він учинив несправедливо.
Наведу приклад Грузії. На запитання до колеги, як їм удалося змінити судову систему, почув відповідь: «Із 240 суддів по всій країні звільнили 200, і стільки ж потім призначили». Так само в Грузії вчинили з усіма правоохоронними органами.
В Україні більш ніж 8 тис. суддів. І ми не можемо так зробити. Бо ж коли одночасно підуть 8 тис., то кого призначити на їхні місця? За яким критерієм обирати? Хто на «5» учивсь — у судді піде, хто на «4» — у прокуратуру, хто на «3» — у міліцію? А хто вміє грамотно писати, може претендувати на посаду в будь-якому державному органі? Чи як?
Нині встановлені критерії добору суддів на посади, і це добре. Згоден, є недовіра до суддів. Нехай претенденти на мантії пройдуть ще і етап у ВР. Фактично добір суддів — наша спільна робота з парламентом, бо ми даємо рекомендацію, за яку повинні нести відповідальність. І якщо ВР наділена правом приймати рішення щодо обрання судді безстроково — будь ласка. А ми зробимо все, що від нас залежить.
— То, можливо, треба зробити, як Грузія, звільнити хоча б 7 тис.?
— Вважаю, краще поетапне очищення. Не можна звільнити відразу 8 тис. суддів. Що потім робити — відмінників набрати на їхні місця?
— Вища рада юстиції скаржилася, що часто в парламенті не вистачало голосів для того, щоб звільнити суддю. Як уважаєте, сьогодні голосів вистачатиме?
— Думаю, так. Є в нас один «проблемний» суддя, щодо якого до ВРЮ ми вдруге направляємо рішення про його звільнення. Він рік не працює. У нього в кабінеті величезні стоси нерозглянутих справ, а ми не можемо їх розподілити іншим суддям, бо офіційно суддя працює. Тож звільняти його треба негайно.
— А чому ВР раніше не приймала рішення щодо звільнень суддів, а тепер буде?
— Не можу говорити за ВР. Вона є, була й буде політичним органом. Парламентарям краще знати, що робити в тій чи іншій ситуації. Ми на них не маємо будь-якого впливу. Так само ніхто не може гарантувати, що віднині все буде добре, бо ми призначимо добрих суддів.
Проте судді, які діяли неправомірно, будуть притягнуті до дисциплінарної відповідальності на засіданнях ВККС. Ці засідання ми проведемо публічно.
ВККС не судова система й не може взяти на себе функції суду, даючи оцінки рішенням законників. Але оцінку поведінці судді ми можемо дати і будемо це робити.
— Наскільки прийняті зміни забезпечать гарантії незалежності суддів?
— Скажу відкрито: той парламент не впорався зі своєю функцією. Коли ми приступили до виконання своїх обов’язків, не було призначено більш ніж 500 суддів. А вакансій по країні — 1200. Ми вирівняли ситуацію. Не виключаю, що у ВККС повинна бути нормальна співпраця з парламентом як політичним органом. Незалежний суддя — запорука справедливого правосуддя, що здійснюється на основі Конституції та законів України.