flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Всім українцям видадуть ключі для роботи з держреєстрами

10 жовтня 2013, 09:14

 Але, як вдалося дізнатися «Вестям» з джерел Мін'юста, відкрити реєстри, згідно із законопроектом, можуть за двома схемами.

Перша – у кожної людини буде електронний ключ, який видає податкова, і з його допомогою можна буде увійти до реєстру і подивитися свої персональні дані. До речі, ці електронні ключі вже зараз безкоштовно видаються, але для інших цілей – їх використовують для подачі в електронному вигляді податкових декларацій. Увійшовши до реєстру, кожен може сам роздрукувати потрібну йому виписку зі штрихкодом. Саме по штрихкоду за допомогою спеціального сканера чиновник, якому ви принесете виписку, перевірятиме її достовірність.

Другий варіант відкриття реєстрів – зробити їх загальнодоступними, щоб кожна людина могла подивитися інформацію, в тому числі і з нерухомого майна, про всіх.

Така система працює в усьому світі. Так, у Грузії вона з 2004 року, і це допомогло знизити рівень корупції. Уявіть, кожен чиновник тепер буде узгоджувати свої доходи і витрати і розуміти, якщо у нього скромна зарплата, а в реєстрі написано, що він володіє сімома будинками, у людей виникнуть питання, – вважає адвокат Тетяна Монтян.

З нею згоден юрист Василь Мірошниченко:

Другий, більш відкритий варіант, прогресивніший. Наприклад, людина, яка отримує спадщину, не знає всього переліку майна, яке належало померлому. І якщо у нього буде доступ тільки до своїх даних, він може цього так і не дізнатися. Але я думаю, що законом буде прописаний варіант, щоб людина могла залишити частину даних про себе конфіденційною. Правда, чиновників це навряд чи торкнеться, – сказав Мірошниченко.

Серед нотаріусів думки про відкриті реєстрах розділилися. Одні вважають, що це вкрай небезпечно.

– Це відкриває великі можливості для шахраїв, – вважає нотаріус Ігор Сидоров. – По-перше, штрихкод можна підробити. Або хтось побачить у майновому реєстрі, що ви заможна людина. Коли ви будете їхати в своїй машині, спровокує ситуацію, при якій ви зіткнетеся з його авто, а потім зажадає компенсацію або гроші на місці, без складання протоколу.

Він вважає, що нам потрібно врахувати досвід Естонії.

Там інформацію про будь-яку людину в реєстрі може подивитися чиновник за допомогою свого електронного ключа. Але кожен його захід у систему фіксується, і якщо виявиться, що чиновник дивився інформацію, яка йому не потрібна для виконання службових обов'язків, його тут же звільнять без права претендувати на роботу в держслужбах. Тому і нам спочатку потрібно ввести санкції, а потім відкривати реєстри, – говорить Сидоров.

Інші нотаріуси, навпаки, впевнені, що відкриття реєстрів допоможе уникнути афер.

Наприклад, бувають ситуації, коли у пенсіонерів крадуть документи на квартири, а потім ці квартири продають без їх відома. Якщо реєстри відкриють, то будь-який родич літньої людини зможе зайти і упевнитися, кому належить житло. І якщо така ситуація сталася, то можна відразу йти до суду, – говорить нотаріус Ірина Шмакова.

До речі, на думку експерта у великих ІТ-системах в держструктурах Юрія Сивицького, побоювання з приводу підробки штрихкоду перебільшені:

Звичайно, зламати можна що завгодно, але це буде коштувати дуже дорого, і тому навряд чи в цьому буде сенс. Крім того, в реєстрі буде відображатися, хто дивився інформацію про кожну людину, і буде вестися архів входів до реєстру. Тому можливість для шахрайства теж обмежена.

До речі, за підозрою в причетності до блокування роботи реєстрів (минулого тижня вони не функціонували три дні) прокуратура розшукує двох посадових осіб. Як раніше писали, до блокування може бути причетний екс-глава «Інформцентру» (здійснює програмне забезпечення реєстрів) Мін'юсту Віталій Добжанський.

Матеріал з сайту «Право на Правду»