До правопорушень, учинених у період з 1 січня до 30 червня 2011 року, слід застосовувати штрафні санкції в розмірі не більш ніж 1 грн. за кожне. Про це мова йде в постанові ВСУ від 1.07.2014 № 21-203а14,текст якої друкує "Закон і Бізнес".
Верховний Суд України
Іменем України
Постанова
1 липня 2014 року м.Київ № 21-203а14
Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі:
головуючого — Кривенка В.В.,
суддів: Гриціва М.І., Гусака М.Б., Коротких О.А., Кривенди О.В., Маринченка В.Л., Панталієнка П.В., Прокопенка О.Б., Терлецького О.О.,
розглянувши в порядку письмового
провадження справу за позовом Дочірнього підприємства «ШРБУ №100» Відкритого акціонерного товариства «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» до Державної податкової інспекції у Вишгородському районі Київської області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИЛА:
У березні 2011 року підприємство звернулося до суду з позовом до ДПІ, у якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 24.03.2011 №0001341501, яким йому було нараховано штраф у розмірі 779299 грн. 60 коп. за порушення граничних строків сплати узгодженого податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств, що перебувають у державній власності.
На обгрунтування позовних вимог послалося на те, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийнято ДПІ з порушенням норм матеріального права, оскільки визначений нею розмір штрафних санкцій за порушення підприємством вимог податкового законодавстване відповідає вимогам п.57.1 ст.57 Податкового кодексу.
Суди встановили, що ДПІ 23.03.2011 провела невиїзну документальну перевірку дотримання своєчасності сплати підприємством узгодженої суми податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств, за результатами якої складено акт №* про порушення останнім вимог п.57.1 ст.57 ПК в частині несвоєчасності сплати податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств, що перебувають у державній власності.
На підставі вказаного акта ДПІ прийняла податкове повідомлення-рішення від 24.03.2011 №0001341501, яким згідно з п.126.1 ст.126 ПК на підприємство накладено штраф у розмірі 779299 грн. 60 коп. за порушення ним граничних строків сплати узгодженого податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств, що перебувають у державній власності: оплату за призначенням платежу «податок на прибуток підприємств за 2010 рік» у сумі 7792996 грн. підприємство здійснило у період з 23 по 28.02.2011 згідно з платіжними дорученнями від 23, 24 та 28.02.2011 №№ 94, 119, 127 відповідно,
у зв’язку з чим кількість днів затримки сплати узгодженої суми податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємств становить 4, 5 та 9 днів відповідно.
Київський окружний адміністративний суд постановою від 24.06.2011 позовні вимоги задовольнив.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції послався на п.7 підрозд.10 розд.ХХ «Перехідні положення» ПК, яким визначено, що штрафні санкції за порушення податкового законодавства за період з 1.01 по 30.06.2011 застосовуються в розмірі не більш ніж 1 грн. за кожне порушення. Оскільки порушення строків сплати податкового зобов’язання з податку на прибуток підприємства вчинено в період з 1.01 по 30.06.2011, суд дійшов висновку, що розмір штрафних санкцій, визначений в оскаржуваному податковому повідомленні, не відповідає вимогам чинного законодавства.
Київський апеляційний адміністративний суд постановою від 11.09.2012, залишеною без змін ухвалою Вищого адміністративного суду від 14.10.2013, рішення суду першої інстанції скасував та в задоволенні позову відмовив.Залишаючи в силі рішення суду апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог, касаційний суд погодився з висновком апеляційного суду про те, що звільнення від фінансових санкцій платників податку передбачено, крім п.7 підрозд.10 «Інші перехідні положення» розд.ХХ «Перехідні положення» ПК також і п.6 цього підрозділу, яким, зокрема, і встановлено обмеження відповідальності за порушення податкового законодавства платників податку на прибуток підприємств саме за порушення правил справляння податку на прибуток. Вказані обмеження запроваджені з метою забезпечення умов для адаптації платників податку на прибуток до нових правил його справляння, що значно відрізняються від тих, які діяли до набрання чинності 1.04.2011 розд.ІІІ ПК. Проте, як п.203.2 ст.203, п.57.1 ст.57 ПК, так і пп.5.3.1 п.5.3 ст.5 закону «Про порядок погашення зобов’язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21.12.2000 №2181-ІІІ встановлені однакові строки сплати узгодженого податкового зобов’язання, тобто протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку. Положеннями ПК не
встановлено нових правил сплати узгодженого податкового зобов’язання з податку на прибуток, у зв’язку з чим немає правових підстав для застосування пільгових штрафних санкцій, передбачених у підрозд.10 розд.ХХ «Перехідні положення» ПК.