flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Заява прес-служби ВААС щодо рішення в справі про забудову стадіону ЗОШ № 18

16 липня 2014, 09:32

 Суд задовольнив вимоги вінничан в справі про забудову  шкільного стадіону  на вул. Келецькій.

   Повідомляємо, що  суд скасував  рішення Вінницької  міської ради №  1339 від 21 червня 2013 , щодо виділення земельної ділянки під житлову забудову біля  18-ї школи. Суд задовольнив адміністративний позов у повному обсязі, бо ж судді вбачають порушення містобудівних норм при ухваленні рішення, яким міська влада дала дозвіл на впровадження комерційного проекту зведення багатоповерхівки на території ЗОШ № 18
 За нормами статі 63 Закону України «Про освіту» земельні ділянки навчальних закладів передаються їм у постійне користування відповідно Земельного кодексу України. При цьому статтею 51 Земельного кодексу України визначено, що землі об’єктів фізичної культури і спорту відносяться до земель рекреаційного призначення, на яких забороняється діяльність, що перешкоджає їх використанню за призначенням.
Крім зазначеного, згідно ст.48 Закону України «Про землеустрій» з метою врахування громадських інтересів при здійсненні землеустрою, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень враховують інтереси територіальних громад при здійсненні землеустрою. Проте в порушення зазначеної норми, слухання що стосуються будівництва житлових будинків та спортивного ядра ЗОШ №18 за участі жителів прилеглого будинку, міською владою не проводилось.
Більш того, відповідно до приписів ст.186-1 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин. Суд вказав, що на момент прийняття Вінницькою міською радою 23 серпня 2013 року рішення в частині погодження проекту землеустрою відповідних дозвільних висновків не існувало.

 

Витяги із постанови суду:

Колегією суддів встановлено, що рішенням виконкому Вінницької міської Ради №712 від 06.12.1979 року Управлінню капітального будівництва міськвиконкому відведено земельну ділянку площею 3,5 га під будівництво школи №18 по вул. Стахурського в м. Вінниці (в подальшому присвоєно адресу вул. Келецька, 97). Зазначене рішення щодо виділення земельної ділянки чинне на даний час. Відповідно до генплану побудови ЗОШ № 18 на її території побудовано: навчальний корпус, корпус з навчально-виробничими майстернями, зелену зону та стадіон, який складався із великого та малого футбольних полів, бігових доріжок, волейбольного майданчика та сектору для занять гімнастикою із розташованим там спортивним знаряддям (турніки, брусся, футбольні ворота та ін.), тобто по проекту виділена окрема зона для розміщення на ній стадіону, яка відображена на генплані м.Вінниці та в матеріалах інвентарної справи.
Належність шкільного стадіону до об’єктів фізичної культури та спорту підтверджується матеріалами інвентарної справи № 713 на ЗОШ № 18, викопіюванням із генерального плану міста Вінниці із змінами, затвердженими рішенням виконкому Вінницької міської Ради № 1693 від 01.08.13 року, кадастровим планом земельної ділянки "Проекту землеустрою…".
Відповідно до додатку № 2 ДБН В.2.2-3-97 “Будівлі та споруди учбових закладів”, оснащення загальноосвітньої школи обов’язково повинно мати фізкультурно-спортивну зону, яка включає в себе шкільний стадіон з біговою доріжкою.
Витягом з генерального плану, затвердженого рішенням міської ради № 1140 від 01.02.2013 року, засвідчено наявність на території по вул. Келецькій, б/н спортивних споруд. Згідно генерального плану забудови фізкультурно - спортивна зона (стадіон) є частиною території школи.
Статтею 63 Закону України "Про освіту" передбачено, що матеріально - технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством. Основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних навчальних закладів, установ, організацій та підприємств системи освіти не підлягають вилученню, крім випадків, передбачених чинним законодавством.
Відповідно до ч.2 ст.63 Закону України "Про освіту" земельні ділянки навчальних закладів, установ та організацій системи освіти передаються їм у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Крім того, в ч.5 ст.63 Закону України "Про освіту" зазначено, що об’єкти освіти і науки, що фінансуються з бюджету, а також підрозділи, технологічно пов’язані з навчальним та науковим процесом, не підлягають приватизації, перепрофілюванню або використанню не за призначенням.
В порушення вказаних вимог законодавства, рішенням Вінницької міської ради від 21.06.2013 року №1339 надано Департаменту капітального будівництва дозвіл на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки, а  23.08.2013 року рішенням №1394 внесено зміни у вищезазначене рішення виклавши його, як надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, розташованої на вул. Келецькій, б/н у м. Вінниці, площею 0,63 га, що знаходиться безпосередньо на території ЗОШ № 18.
Згідно ст.48 Закону України “Про землеустрій” з метою врахування громадських інтересів при здійсненні землеустрою, органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень враховують інтереси територіальних громад при здійсненні землеустрою.
Як слідує з матеріалів справи, з метою вивчення громадської думки, згідно розпорядження міського голови від 21.05.2013 року №144-р про проведення громадських слухань, вирішено провести громадські слухання з обговорення проектної пропозиції будівництва спортивного комплексу на території ЗОШ №18 та багатоповерхового житлового будинку по вул. Стахурського, в м. Вінниці 04.06.2013 року у приміщенні ЗОШ №18.
Крім того, в засобах масової інформації - друкованих виданнях “Вінницька газета” №3738 (2928-2929) від 30.04.20123 року, №45 (2936) від 24.05.2013 року проінформовано громадян, що до початку громадських слухань проведено громадське обговорення проектної пропозиції будівництва спортивного комплексу на території ЗОШ №18 та багатоповерхового житлового будинку по вул. Стахурського, в м. Вінниці.
Таким чином, і громадське обговорення, і громадські слухання, які проводились 04.06.2013 року, у присутності жителів будинку №46, стосувались обговорення проектної пропозиції будівництва багатоквартирного будинку по вул. Стахурського (біля буд. № 46).
Що стосується будівництва житлового будинку по вул. Келецькій, то як слідує з матеріалів справи, лише 20.09.2013 року протокольно оформлено по Додатку № 2 слухання, що стосуються оновленої - передпроектної пропозиції будівництва житлових будинків та спортивного ядра ЗОШ №18 уже по вул. Келецькій (біля буд. 58-а), які проведені за відсутності представників - жителів даного будинку, що є порушенням п.“в” ст.48 Закону України “Про землеустрій”.
Статтею 19 ЗК України визначено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення;  б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі. 
Відповідно до приписів ст.123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нових земельних ділянок.
Колегією суддів встановлено, що на момент прийняття Вінницькою міською радою 23 серпня 2013 року рішення в частині погодження проекту землеустрою відповідних дозвільних висновків не існувало і відповідачу надано не було. Натомість, як слідує з матеріалів справи, висновок про погодження проекту землеустрою управлінням Держземагенства у Вінницькому районі надано лише 24.09.2013  року (вих. №50-14.4351 в), тобто через один місяць після прийняття міською радою рішення про затвердження землевпорядної документації, а висновок Департаменту архітектури, містобудування та кадастру про розгляд проекту землеустрою надано 18.09.2013 року (вих. № 05-00-010-53643), тобто через 26 днів після прийнятого оскаржуваного рішення №1394.
До того ж судом апеляційної інстанції встановлено, що замовником проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Келецька, б/н згідно договору підряду № 507/3-2013 від 3.07.2013 року являлось Державне підприємство Міністерства оборони України “Вінницьке інженерно-будівельне управління”, тоді як дозвіл на розробку та затвердження проекту землеустрою надавався Департаменту капітального будівництва Вінницької міської ради, що суперечить вимогам ч.2 ст.123 ЗК України
Колегія суддів вважає також за необхідне зазначити, що статтею 26 Закону України "Про землеустрій" визначено перелік осіб, які мають право замовляти документацію із землеустрою. В даному випадку таке право мав землекористувач - Департамент капітального будівництва Вінницької міської ради, а не Державне підприємство Міністерства оборони України “Вінницьке інженерно-будівельне управління”. 
Як вбачається з матеріалів справи, 17.07.2013 року представником органу місцевої влади за актом передано Департаменту капітального будівництва (Мирончуку М.М.) межові знаки закріпленої на місцевості наданої користувачу земельної ділянки площею 0,63 га, за кадастровим № 0510100000:02:064:0074, яка знаходиться по вул. Келецькій, б/н.
Оскаржуваним п.13 рішення Вінницької міської ради від 23.0852013 року № 1394 надано Департаменту капітального будівництва Вінницької міської ради в постійне користування зазначену земельну ділянку (кадастровий номер 0510100000:02:064:0074).
При цьому, відповідачем допущено порушення ст.24 Закону України “Про державний земельний кадастр”, якою визначено порядок і умови реєстрації земельних ділянок, а саме не враховано ту обставину, що кадастровий номер присвоюється при державній реєстрації земельної ділянки відповідним територіальним органом Держземагентства за місцем розташування земельної ділянки.
Земельна ділянка може бути об’єктом цивільних прав виключно з моменту її формування та державної реєстрації права власності на неї (ч.9 ст.791 ЗК України). :
Відповідно до матеріалів справи, тільки 03.10.2013 року державним кадастровим реєстратором - Захаревич О.С. (Управління Держземагенства у Вінницькому районі), внесено до Державного земельного кадастру земельну ділянку за № 0510100000:02:064:0076 (витяг НВ - 0500970442013).
Колегія суддів прийшла до висновку про неналежність доказів, а саме довідки управління Держземагентства у Вінницькому районі Вінницької області за вих. №01-2151 від 20.11.2013 року, а також листа Департаменту архітектури, містобудування та кадастру за вих. №05-00-010-64626 від 21.11.2013 року на які посилався в своєму рішенні суд першої інстанції, оскільки в них відсутня інформація щодо предмету доказування станом на момент прийняття оскаржуваних рішень.
Оцінку деяким вище зазначеним обставинам надав Вінницький окружний адміністративний суд під час розгляду адміністративної справи №802/4584/13а за позовом Парвадова С.М. до Вінницької міської ради про визнання незаконними дій та скасування рішень, а в послідуючому і Вінницький апеляційний адміністративний суд. Адміністративна справа №802/4584/13а була оглянута колегією суддів під час апеляційного розгляду. Однак, колегія суддів не погоджується з обставинами, встановленими цими судовими рішеннями, оскільки оскаржуване на даний час рішення Вінницького міського суду від 21.11.2013 року передувало розгляду цієї справи і було покладено в основу зазначених вище рішень по справі як таке, що набрало чинності. На думку колегії суддів, у справі приймали участь інші особи і різнився предмет розгляду.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ч.3 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи  бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Колегія суддів, дослідивши всі обставини у справі та надавши їм належну правову оцінку, прийшла до висновку щодо недоведеності відповідачем правомірності винесення останнім оскаржуваних рішень.
Зважаючи на викладене, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги є обґрунтованими, а рішення суду першої інстанції винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права з посиланням на неповно з'ясовані обставини, що мають значення для справи.
Відповідно до ч.2 ст.159 КАС України законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм адміністративного процесуального права.
Згідно п.1, п.4 ч.1 ст.202 КАС України, підставами для скасування постанови або ухвали суду першої інстанції та ухвалення нового рішення є неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, а також, порушення норм матеріального або процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.
Враховуючи вищенаведене, суд апеляційної інстанції вважає, що постанова Вінницького міського суду Вінницької області від 21 листопада 2013 року підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови, якою слід задовольнити адміністративний позов Малишева І.В. 
Апеляційну скаргу Парвадова Сергія Миколайовича задовольнити  повністю .
Постанову Вінницького міського суду Вінницької області від 21 листопада 2013 року у справі за адміністративним позовом  Малишева Ігоря Вадимовича до Вінницької міської ради про визнання протиправними рішень та їх скасування, -  скасувати.
Прийняти нову постанову, якою адміністративний позов Малишева Ігоря Вадимовича задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Вінницької міської ради №1339 від 21 червня 2013 року в частині надання Департаменту капітального будівництва Вінницької міської ради погодження на розроблення технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки розташованої на вул. Келецькій, б/н,у м. Вінниці, орієнтовною  площею 0,6300 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, за рахунок земель територіальної громади міста (п.1 Додаток 4). 
Визнати протиправним та скасувати рішення Вінницької міської ради № 1394 від 23 серпня 2013 року в частині:
- затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою вул. Келецька, б/н у м.Вінниці, розроблений МКП “Вінницький муніципальний центр містобудування і архітектури” на замовлення Департаменту капітального будівництва Вінницької міської ради (п.1.10 Додатку 4);
- надання Департаменту капітального будівництва Вінницької міської ради в постійне користування земельну ділянку, площею 0,6300 га (кадастровий номер 0510100000:02:064:0074), для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку за адресою вул. Келецька, б/н у м. Вінниці, за рахунок земель територіальної громади міста (п.13 Додатку 4);
- внесення змін до п.1 додатку 4 рішення  №1339 від 21 червня 2013 року, який викладено в наступній редакції: “Надати Департаменту капітального будівництва Вінницької міської ради дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки розташованої по вул. Келецькій, б/н у м. Вінниці, орієнтовною площею 0,6300 га, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, за рахунок земель територіальної громади міста” (п.16 Додаток 2).  
 Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в  касаційному порядку згідно ст 212 КАС України.

Джерело: vaas.gov.ua
15.07.2014