flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Верховний Суд роз’яснить призначення голови КМДА

08 липня 2014, 10:08

 Широко поширена позиція, що Президент в праві здійснювати призначення на посаду Голови КМДА на власний розсуд. Натомість альтернативною є думка, що відповідно до рішення Конституційного Суду України Президент України призначає Головою КМДА законно обраного Київського міського голову.

Такої позиції дотримується Михайло Каменєв, Старший інспектор відділу з питань дотримання права на доступ до публічної інформації Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.

Як повідомив М.Каменєв на своїй сторінці у Fb, сьогодні, 8 липня, об 11.00 у Верховному Суді України відбудеться відкрите судове засідання у справі за позовомМ.Каменєва до Президента України про визнання незаконним Указу про призначення Володимира Бондаренка Головою КМДА.

На думку М.Каменєва,призначення Володимира Макеєнка Головою КМДА (аналогічно до ситуації із призначенням Олександра Попова)  порушує норми Конституції України та низки Законів України.

Згідно з п. 1.2 Рішення Конституційного суду України № 21-рп/2003 від 25.12.2003 у справі № 1-45/2003 (справа про особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування у місті Києві), Київську міську державну адміністраціюмає очолювати лише особа, обрана Київським міським головою, яка Президентом України призначається головою Київської міської державної адміністрації.

Відповідно до ч. 2 ст. 12 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, сільський, селищний, міський голова обирається відповідною територіальною громадою на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі.

Аналізуючи положення ч. 2 ст. 10-1 Закону України “Про столицю України — місто-герой Київ”, слід відзначити, що дана норма є бланкетною. Відповідні прямі норми, які встановлюють спосіб призначення голови КМДА, містяться у рішенні Конституційного суду України № 21-рп/2003 від 25.12.2003 у справі № 1-45/2003.

Щодо ч. 2 ст. 10-1 Закону України “Про столицю України — місто-герой Київ” Головне науково-експертне управління Верховної Ради України у висновку від 07.09.2010 щодо законопроекту 7069-2 від 06.09.2010 (законопроект, яким було доповнено Закон України “Про столицю України — місто-герой Київ” статтею 10-1) зазначає у п. 3 наступне:

Доцільно також звернути увагу на припис ч. 2 вказаної нової статті Закону, в якій міститься відсильна норма щодо порядку призначення Голови Київської міської державної адміністрації, тлумачення якої може бути неоднозначним і викликати складнощі при застосуванні. Зокрема, в умовах запропонованого у проекті збереження статусу Київської міської державної адміністрації як виконавчого органу Київської міської ради, застосування порядку призначення її голови, визначеного ст. 4 ст. 118 Конституції України, не є можливим з огляду на припис ч. 2 ст. 141 Конституції України, відповідно до якого виконавчий орган міської ради очолює міський голова. Таке розуміння конституційних і законодавчих положень стосовно здійснення виконавчої влади у м. Києві підтверджується і рішенням Конституційного Суду України від 25 грудня 2003 р. № 21-рп/2003 (справа про особливості здійснення виконавчої влади та місцевого самоврядування в місті Києві), згідно з яким «Київську міську державну адміністрацію має очолювати лише особа, обрана Київським міським головою». Отже, доки Київська міська державна адміністрація одночасно буде виконавчим органом Київської міської ради, її згідно з конституційними вимогами може очолювати тільки міський голова.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Статуту територіальної громади міста Києва, затвердженого на підставі ст. 5 Закону України “Про столицю України — місто-герой Київ” рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 № 371/1805 (із змінами та доповненнями, внесеними рішенням Київради від 19.12.2002 № 154/314, рішенням Київради від 27.02.2003 № 263/423), зареєстрованого наказом Міністерства юстиції України від 02.02.2005 № 14/5, Київський міський голова головує на засіданнях Київської міської ради і очолює виконавчий орган Київської міської ради (міську державну адміністрацію).

Володимир Макеєнко (як і Олександр Попов) не обирався територіальною громадою міста Києва, тому не є міським головою, відтак не міг бути призначений головою КМДА. Відповідний Указ Президента України “Про призначення В.Макеєнка головою Київської міської державної адміністрації” № 43/2014 від 25.01.2014 прямо суперечить Конституції України. 

Михайло Каменєв зазначає, що його метою є отримання від Верховного Суду України правової позиції, яка розставить крапки над «і» в питанні права Президента призначати Голову КМДА.

Нагадаємо, 25 червня Петро Порошенко призначив головою КМДА міського голову Києва Віталія Кличка.